Jaroslava PFEILEROVÁ
Správce daně FÚ pro Zlínský kraj ÚzP ve Vsetíně, autorka článků a příspěvků v odborných časopisech, zkušená lektorka.
3. dubna 2023
8.30 – 9.00 – prezence účastníků
9.00 – 13.30 – odborný program
Jaroslava PFEILEROVÁ
Více než 30 let působí na kontrolním oddělení Finančního úřadu ve Vsetíně na pozici správce daně. Specializuje se na cestovní náhrady a a na zdaňování ve vztahu k zahraničí. Zkušená lektorka.
Náplň semináře bude obsahovat výklad problematiky související s cestovními náhradami a z velké části tvořit příklady, upozornění na nejčastější chyby zjišťované kontrolními orgány a také problémy z praxe (včetně souvisejících řešení). Mimo obvyklé případy bude výklad obsahovat popis výjimečných situací, které mohou vzniknout při onemocnění zaměstnance na pracovní cestě, při přerušení pracovní cesty, při používání elektromobilů a hybridních vozidel, při teambuildingu apod.
Posluchačům budou sděleny i novinky v oblasti cestovních náhrad, které přinesla novela zákoníku práce. Jedná se o upřesnění časových pásem v případě zajištění bezplatného stravování zaměstnance, ale hlavně o poskytování cestovních náhrad při vysílání pracovníků v rámci mezinárodního poskytování služeb z jiných členských států EU do ČR. Tuzemské zaměstnavatele bude zajímat také poskytování cestovních náhrad v případě „zrcadlové situace“ – tedy případy, kdy tuzemský zaměstnavatel vyšle svého zaměstnance k poskytování služeb do jiného členského státu EU (např. k mateřské společnosti).
Zejména při vysílání zaměstnanců na dlouhodobé zahraniční pracovní cesty, kdy musí zaměstnavatelé řešit mimo poskytnutí cestovních náhrad také související daňové dopady. Např. jak ve vazbě na délku pracovní cesty a činnost zaměstnance určit stát, ve kterém je nutné odvést daň z příjmů ze závislé činnosti (v ČR nebo v zahraničí) nebo zda činnost zaměstnance v rámci pracovní cesty nezakládá zaměstnavateli v zahraničí vznik stálé provozovny apod.
Celá řada zaměstnavatelů v současné době zavádí práci zaměstnanců z jiného místa, než je pracoviště zaměstnavatele tzv. home office. Ve vazbě na tento režim výkonu práce, vzniká zaměstnanci nárok na celou řadu plnění - mimo jiné i na cestovní náhrady. Také tato problematika bude součástí výkladů a diskuze.
Mnohé z poskytnutých informací budou podpořeny souvisejícími judikáty (soudních rozhodnutí) NSS nebo řešením konkrétního problému, které bylo publikováno v rámci Koordinačních výborů, kterých se účastní zástupci Komory daňových poradců, Komory auditorů, Svazů účetních a Generálního finančního ředitelství.
1. Postup při vysílání zaměstnance na pracovní cesty
2. Výklad k problematice místa výkonu práce a pravidelného pracoviště ve vazbě na ujednání v pracovních smlouvách (nejčastější chyby, související příklady)
3. Cestovní náhrady při tuzemských pracovních cestách
4. Cestovní náhrady při zahraničních pracovních cestách
5. Vyslání zaměstnance k výkonu práce do zahraničí (pracovní cesta, případně sjednání místa výkonu práce v zahraničí)
6. Náhrady zaměstnance při použití jiného než služebního vozidla v zahraničí
7. Zaměstnanci zahraničního zaměstnavatele z členského státu EU vyslaní k výkonu služeb do ČR
8. Zaměstnanci českého zaměstnavatele vyslaní k výkonu služeb do členského státu EU
9. Výpočet a účtování stravného poskytnutého zaměstnanci v jiné (dohodnuté) měně než stanoví vyhláška MF (kurzy využívané při přepočtu měn)
10. Vyčíslení a zaúčtování nároků zaměstnance vzniklých v cizí měně a související kurzové rozdíly
11. Cestovní náhrady zaměstnanců, kteří konají práci na základě dohod o pracích konaných mimo pracovní poměr (příklady)
12. Teambuilding
13. Rizika související s pracovní cestou a jejich řešení
14. Přerušení pracovní cesty z důvodů na straně zaměstnance
15. Vyúčtování pracovních cest
16. Rozdíly při poskytování cestovních náhrad zaměstnancům v podnikatelské a v nepodnikatelské sféře
17. Cestovní náhrady členům orgánům právnických osob
18. Judikatura NS v souvislosti s poskytováním cestovních náhrad
19. Náhrady, které si při cestách v souvislosti s výkonem podnikatelské činnosti mohou daňově uplatnit OSVČ – zdůraznění odlišností ve srovnání se zaměstnanci
20. Diskuze, zodpovězení dotazů účastníků
Účastníci školení obdrží certifikát o absolvování kurzu a podkladové materiály. Součástí školení je občerstvení a nápoje zdarma.
BEA campus, Tř. Kosmonautů 1, Olomouc 779 00
BEA campus se nachází 10 minut pěší chůze z hlavního vlakového nádraží Olomouc. Dostanete se sem také tramvají č. 1, 5 nebo 7 - zastávka Vejdovského.